Wat doet het MKB met data?

‘Ik stuur al jaren intuïtief…’

Wie beschikt over data en techniek, beschikt over kennis. Dat is eigenlijk geen discussiepunt meer. En iedereen kent wel de vergelijking van de top 10 meest waardevolle bedrijven tien jaar geleden en nu. Kijkend naar het heden zijn dat vooral de data- en techbedrijven  die de top domineren (zoals Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet, Alibaba, Facebook) terwijl dat nog geen tien jaar geleden o.a. Exxon Mobil en PetroChina waren.

Ervaring en onderbuik

Maar wat betekent dit als je MKB’er bent? MKB’ers hebben een goed ontwikkeld gevoel om een situatie in te schatten en erin op te treden. Zij kennen de markt, hun product en klanten. Hoe belangrijk is dan nog ondersteunende techniek? En belangrijker nog: wat gaat het kosten en wat levert een BI-applicatie op? En waar haal je de kennis in huis?

Makkelijk praten…

“Laat ik aan de hand van ons eigen bedrijf vertellen wat BI ons gebracht heeft”, vertelt Mirjam van Kooten (CEO van HippoLine). “Ik stuur ook al jaren intuïtief. Als gevoelsmens en ervaren in het vak dacht ik wel te weten wat er binnen mijn bedrijf speelde. Maar we zijn nu ook zelf gegaan voor maximale inzet van BI in de organisatie. In eerste instantie simpelweg omdat we op zoek waren naar informatie die destijds niet met één wekelijkse druk op de knop te halen was uit ons urenregistratie systeem. En zo is het balletje bij ons gaan rollen.”

Bewustwording

“Voor mij staat bewustwording centraal. Je denkt te weten waar je staat, maar als de cijfers zwart op wit ziet in een duidelijk dashboard, dan zie opeens een wereld aan kansen. Een simpel voorbeeld: verschillen tussen de consultants over de wijze waarop ze projecten registreerden heeft geleidt tot een open discussie met als resultaat: eenduidigheid, begrip voor elkaars werk. En nog een voorbeeld: je kunt als consultant nu heel makkelijk zien waar je collega al ervaring heeft opgedaan. Dat maakt het enorm makkelijk om kennis te halen en te delen.”

HippoLine Werkvloer

De bal aan het rollen

Mirjam van Kooten: “Nu hebben we als BI-bedrijf natuurlijk het voordeel dat we de techneuten in huis hebben met als gevolg dat zo’n beetje al onze databronnen (en soms ook openbare bronnen) zijn ontsloten en gecombineerd maar wel met verrassende gevolgen.”

Bijna iedere MKB bedrijf maakt wel gebruik van een boekhoudpakket, een CRM pakket, heeft een website etc etc. Voor HippoLine is dat niet anders. Hier werken wij mee:

  • Een boekhoudpakket (in ons geval Twinfield, en daarvoor Reeleezee)
  • Een mailingpakket (Mailchimp)
  • Een CRM en urenregistratie pakket (Teamleader, en daarvoor Toggl)
  • Software voor het geven van webinars (Webinargeek)
  • En liefst zo min mogelijk overal rondslingerende Excels

Van Kooten: “Elk pakket is prima in staat om te doen wat het moet doen. Maar persoonlijk wil ik niet de werking van elk pakket kennen, laat staan gebruiken. Wat ik wél wil, is de informatie waarmee ik als bedrijf kan groeien (in kennis, inzicht, omzet, klantloyaliteit, pijplijn etc). En dat brengt mij op het nuttige van BI voor het MKB”. Mirjam somt de volgende voordelen op:

  • Dat wat belangrijk is weet mij te vinden. De vaste, maandelijkse overzichten zitten automatisch in mijn mailbox zodat we niets over het hoofd zien;
  • Ik heb de ruimte om de samenhang te analyseren. Zeker in deze tijd wil ik kunnen onderzoeken waar de kansen liggen!
  • Een BI-dashboard neemt de last op de verplichte zaken weg.  Ik wil gewoon niet elk systeem apart moeten openen om een klant te controleren (AVG) of om te kijken of HippoLine wel compliant is;
  • Maar ook de ‘slapende’ klant die we kunnen benaderen of juist de klant die vaker dan vroeger een beroep op ons doet

“Natuurlijk hebben we de kennis in huis om deze inzichten te maken en soms gaat de creativiteit heel ver. Zo hebben we een app die de teksten van onze website inventariseert tot en met een tooltje dat alerts stuurt omdat de buitentemperatuur van die dag uitnodigt om raketjes (ijs) te halen.”

Betaalbaarheid

Van Kooten: “Was BI voorheen iets waar grote investeringen mee gemoeid waren, tegenwoordig is dat niet meer zo. De techniek is zo doorontwikkeld dat investeringen en lange doorlooptijden voor een datawarehouse, allerlei connectoren, dure specialisten niet meer nodig zijn.”

“Een licentie waarmee een volledige start kan worden gemaakt kost minder dan 1.000 euro op jaarbasis. MKB’er, u leest het goed. Vanuit HippoLine vinden we het juist leuk om MKB-bedrijven te ontzorgen als het aankomt op advies en techniek.”


HippoLine Data, BI en GIS-specialist