Moeten wij niet wat met data?

Goeie vraag. Maar hoe vaak heb je die al gesteld? Bijna iedere organisatie begrijpt dat data kan helpen bij een goede bedrijfsvoering. Want waar zou je zijn al je geen zicht heb op je winst- over verliescijfers of je klanten? Tot zover zul je het waarschijnlijk nog wel met me eens zijn, maar met data kan zoveel meer. Vandaar dit blog. Niet bedoel om je meteen te overtuigen, maar misschien wil je wel eens in gesprek over de mogelijkheden met jou/jullie data.

Hoge eisen

Organisaties die daadwerkelijk sturen op data, stellen hoge eisen aan de informatie:

  1. Informatie is afgestemd op de ontvanger
    Er is geen one size fits all. Waar de ene organisatie stuurt op ziekteverzuim, legt de andere het accent op de kwaliteit van de dienstverlening. En een organisatie is niet statisch. Wat vandaag belangrijk is, is straks wellicht een gepasseerd station. Leveranciers die een standaard-dashboard bieden, gaan voorbij aan de specifieke dynamiek van de afnemers en hun bedrijfsvoering.
  2. De informatie is betrouwbaar en up-to-date
    Twijfelen aan de data is funest. Een goede oriëntatie op de bron voorkomt ellende. In de uitvoering van het werk moeten inzichten uit data soms real-time beschikbaar zijn of veelal tenminste tot en met de voorgaande dag. Want simpel gezegd: hoe sneller je kunt bijsturen, des te minder gevolgen op verlies.
  3. Combineren van bronnen voor dieper inzicht
    Wat heb je aan omzet per klant als je niet weet of er nieuwe klanten in de pijplijn zitten en oude klanten afscheid nemen en wat de beweegredenen zijn? Meer en meer bedrijven willen data combineren uit hun verschillende bronsystemen en marktdata om het plaatje compleet te hebben. En het goede nieuws is dat iedere organisatie ook over die data beschikt. Denk maar aan je CRM-data, je websitebezoekers en boekhoudgegevens etc. Al die bronnen kunnen in één BI-applicatie worden ontsloten. Daarmee hoef je dus niks te missen.
  4. Korte ontwikkeltrajecten
    Nieuwe databronnen toevoegen, het aanpassen van dashboards aan nieuwe wensen, dit alles kan en mag geen weken in beslag nemen. De business is hierin leidend, de ontwikkelaars en beheerders zorgen voor een goede, veilige omgeving met de juiste datablokken (en definities).
  5. Informatie is breed en bovenal eenduidig beschikbaar
    Onderzoek wijst uit dat transparantie over informatie zorgt voor adaptie, betrokkenheid en verdieping. Dit betekent ook dat ook gebruikers met minder affiniteit voor grafieken en tabellen een gebruiksvriendelijke applicatie willen.

Tsja, en dan?

Mooi gesproken tot zover, maar wat kan ik als lezer met dit verhaal? Als data op dit moment (nog) niet je core-business is, dan sta je voor een uitdaging. In de wereld van data-ontsluiters (Business Intelligence-specialisten) zien wij een dienstverlening ontstaan die zich toelegt op specifieke markten. Daarbij wordt de taal van de klant gesproken en zij kennen de sector. Onze mensen bijvoorbeeld zijn vooral thuis in de zorg, financiële dienstverlening, IT, goede doelenorganisaties, handel en retail. HippoLine heeft zich er ook op toegelegd om onze opdrachtgevers te ‘ontzorgen’. Dat wil zeggen: wij nemen de techniek en het beheer van je over, zorgen voor de beschikbaarheid van de informatie en de beveiliging van je data. Onze klanten kunnen zich richten op hun kerntaken.

De voordelen van ‘ontzorgen’

  • Een BI-platform met alle focus op hoe informatie in je organisatie kan worden toegepast.
  • Met onze specialisten heb je rugdekking wat je toekomstige mogelijkheden betreft. Denk aan geografische data, web-connectoren, reporting, alerting en zelfs de combinatie van machine-learning en BI.
  • Training van medewerkers in gebruik van BI-applicaties en dashboards. Het datawise maken van je organisatie biedt kansen.
  • Tot en met (waar mogelijk en gewenst) kennisdeling met vergelijkbare klanten uit dezelfde markt. Je bent niet de enige…
  • Onderhoud van de software en hardware.

Zin in een oriënterend gesprek over je data en de mogelijkheden?

Afbeelding Mirjam van Kooten

Mirjam van Kooten