HDN Index Kwartet:
Mag ik van jou: hoe groen is de hypotheekmarkt?
Een congres, een dure stand en het zoveelste tasje met goody bags. Je kent dat wel. We steken er bij HippoLine soms veel tijd en energie in. Kunnen we dat op het Hypotheken Event in Utrecht eens anders doen? Waarover hebben we wat te vertellen en welk communicatiemiddel zetten we dan in?
Zo kwamen we op het HDN Index Kwartet. De HDN Index is een BI-platform voor o.a. intermediairs en aanbieders die aangesloten zijn op HDN (Hypotheken Data Netwerk). De Index brengt alle trends en ontwikkelingen van de hypothekenmarkt in kaart en je kunt op het platform diepteanalyes maken. De HDN Index is in 2010 gelanceerd en wij zijn de trotste bouwers, in opdracht van HDN uiteraard.
Goed verhaal
Over hoe het platform zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld – en nog steeds doet – hebben we een goed verhaal. De NOS, het Financieele Dagblad, BNR en InFinance halen met enige regelmaat hun nieuws uit de HDN Index. Zo, dat is al één setje met vier kaarten. Elk kaartje bevat beknopte informatie. En wie zijn de gebruikers van de HDN Index? We weten uit de data dat de vroegste gebruiker inklokt om 5:07 uur. De Index wordt het vaakst geraadpleegd op maandagochtend, even na negenen. De meest fanatieke gebruiker is werkzaam bij een grootbank en spendeert per jaar zo’n 30.000 minuten aan het platform. Dat zijn ruim 330 voetbalwedstrijden per jaar.

Met collega Sjoerd Meeuwsen op het Hypotheken Event.
Mensenwerk
Weer een ander setje kaarten gaat over de gezichten van HDN: Merlyn van den Berg, Reinier van der Heijden, Arjen de Bake en Mathijs Millenaar. Achter goede dashboards, rapportages en visualisaties zitten altijd mensen. De Bake is niet alleen vanaf het prille begin betrokken bij de HDN Index, hij kan ook een aardig balletje slaan en heeft een smakelijk Instagram account met BBQ-gerechten. Het is maar dat u het weet. En wist u dat het vooral twee Friese gemeenten zijn die goede zakendoen op het gebied van duurzaamheid en hypotheken? Verder gaat een setje van vier over Klantprofielen. Met machine learning technieken kunnen HDN-stakeholders dieper inzoomen op de consument en hun diensten en producten optimaliseren. Marieke van Zuien, commercieel directeur van BNP Paribas Cardif, heeft over productinnovatie met de HDN Index een mooi klantverhaal. Voor wie het nog eens lezen wil…
Feestje
Elk kaartje was een feestje. Want hoe maak je iets ingewikkelds als een dashboard en BI-platform op een ludieke manier toegankelijk voor een wat breder publiek, zonder afbreuk te doen aan de stevige, inhoudelijke boodschap? Die vertaalslag is gelukt. De kwartetdoosjes gingen op het Hypotheken Event als zoete broodjes over de toonbank.
We hebben het spel in eigen beheer gemaakt. Zo deed Ruth Martoredjo, BI- én visualisatiespecialist, de vormgeving. Onze bouwers van de HDN Index, Sjoerd Meeuwsen, Bart Binnekamp, Aloys Suylen en ondergetekende kwamen met tekstvoorstellen. Joël Batenburg maakte daar een heldere boodschap van, en Arjen de Bake en Tanja de Jager van HDN gaven de spreekwoordelijke klap op het geheel. Zo leuk kan BI zijn.
Ik heb zin om het kwartet binnenkort met mijn volwassen kinderen te spelen. Zij zijn dol op spelletjes en weten in al die jaren nog steeds niet precies wat hun moeder bij HippoLine doet.
Wil jij ook een exemplaar van het HDN Index Kwartet, dat kan. Neem contact op met Edith Heslinga of met mij. Reageren op dit blog kan natuurlijk ook.