Gysbert Wassenaar Qlik Luminary 2019

Qlik heeft Gysbert Wassenaar, BI-specialist bij HippoLine, benoemd tot Luminary 2019. Die titel heeft hij te danken aan zijn rol als inspirator en probleemoplosser op de Qlik community, een online gemeenschap met zo’n 60 duizend leden. Een kort vraaggesprek.

Gysbert Wassenaar 2019

Gysbert, van harte! Voor het vijfde jaar op rij ben je lid van een select gezelschap: 120 Qlik-specialisten in de wereld die een ambassadeursrol vervullen. Was je herverkiezing nog spannend?

‘Ja, in zekere zin wel. In november is mijn nominatie in gang gezet. Twee weken geleden kreeg ik de uitslag en dan moet je nog een tijdje je mond houden, totdat het officieel is. Ik kan dat soort dingen makkelijk voor me houden. Collega Barry Harmsen (Bitmetric) staat overigens met stip bovenaan. Hij tekent dit jaar voor de zesde keer.’

Qlik Luminary, wat houdt dat in?

‘Je bent een soort uithangbord, klankbord. Die 120 brengen kennis in de organisatie, op tal van terreinen. Wij leveren gevraagd en ongevraagd ideeën aan Qlik. Gisteren ben ik bijvoorbeeld gevraagd om eens mee te denken over een user experience test. Het is interessant om in een vroeg stadium bij productontwikkeling te worden betrokken. Van Qlik Luminaries wordt verwacht dat zij hun best doen om het geheel naar een hoger niveau te tillen. Ik heb er bijvoorbeeld erg veel lol in om op het platform, in de Qlik-community, vragen te beantwoorden en puzzels op te lossen.’

Puzzels?

‘Ja, uitvinden hoe je dingen doet. Oplossingen bedenken is vaak puzzelen. Dat is niet alleen leuk en veel zoeken, zo heb ik mijzelf Qlik geleerd. Zeker in het begin. Puzzelen is een leuke manier om je dingen eigen te maken.’

Doe je dat alleen en hoeveel tijd ben je kwijt aan dat platform?

‘Ik doe dat samen met heel veel andere Qlik-gebruikers, zoals bijvoorbeeld Marcus Sommer, een Luminary uit Duitsland. In het begin, vijf jaar geleden, kon ik daar uren mee bezig zijn. Nu pak ik dagelijks een uurtje om vragen te beantwoorden en mensen te verwijzen. De grootste groep gebruikers stelt misschien drie vragen per jaar. Er zijn er ook die wekelijks actief zijn en posten. Daar zitten leuke vragen tussen hoor. Die houden mij echt scherp. Sommige vragen lijken belachelijk of simpel, maar je zult er maar drie uur mee hebben geworsteld…’

Levert die rol van Luminary je nog wat op?

Lacht. ‘Nou nee. Ja, toch wel wat. Je krijgt ieder jaar een aardigheidje. Vorig jaar kregen we allemaal een Qlik-horloge en het jaar ervoor een rugzak. En je hebt toegang tot de online leeromgeving van Qlik en je krijgt persoonlijke licenties voor Qlik Software.’

Jij zit dicht bij Qlik. Waar gaat Qlik naartoe?

‘Wat ik zie is dat er steeds meer intelligentie in Qlik wordt gestopt. De gebruikers hoeven minder handwerk te doen. Insights in Qlik Sense laat al zien welke kant dat opgaat. Daarmee krijg je automatisch gegenereerde visualisaties als suggesties voor op je dashboard. Dat is nu nog vrij rudimentair, maar dat gaat veel slimmer worden. De narrative science is een ander voorbeeld. Die zoekt zelf door je data en presenteert conclusies. Vaak zitten daar dingen tussen die je zelf nog niet had gezien. In de toekomst worden grafieken en KPI-objecten denk ik grotendeels automatisch gegenereerd.’

 

 

 

 

HippoLine Qlik NPrinting
Mirjam van Kooten 2019
ThijsDeBruijnHippoLine

Qlik Sense februari 2019

Gysbert Wassenaar Qlik Luminary 2019
JaaroverzichtHDN2018

HDN Jaaroverzicht 2018

De toekomst van kaarten in Qlik Sen se (deel II)
Blog Marijn Boerman
De toekomst van kaarten in Qlik Sen se (deel II)
Release waar je Qlik tegen zegt