Grip op ongestructureerde data

HippoLine introduceert Squirro in Nederland. Software waarmee u grip krijgt op zogeheten ‘ongestructureerde data’. Big data, ik hoef u niet uit te leggen wat ermee wordt bedoeld. Maar voor het verhaal dat ik u ga vertellen maak ik onderscheid tussen gestructureerde en ongestructureerde data.

De hypotheekmarkt en de financiële markt draait en vertrouwt vooral op gestructureerde, numerieke data. We kijken met z’n allen naar dezelfde cijfers over macro-economische indicatoren, winstgevendheid, kredietscores. We hebben data over huishoudens, kredietverstrekkers, WOZ en nieuwbouwwaarden, leegstand, leefbaarheid in wijken, klantprofielen en bestedingspatronen. Gestructureerde data waarop we mogelijkheden creëren, nieuwe concepten ontwikkelen, evalueren, modellen bouwen en onze klantservice verbeteren.

20 procent van de data in organisaties is zogeheten gestructureerde data. En die overige 80? Dat is ongestructureerde informatie. Een enorme vergaarbak aan kennis, nieuws, sentiment, verslaglegging, meningen en rapportages. Heeft u daar grip op? En kunt u in voldoende mate bepalen over welke informatie u wilt beschikken? Want, niet alles is relevant.

Een voorbeeld.
U wilt geïnformeerd worden over de gebeurtenissen op de woningmarkt. U zoekt op internet, leest de kranten en magazines. Maar wist u dat in één week er al zo’n 400 publicaties zijn? En dan hebben we het nog niet eens over de interne berichtgeving.

Grip op ongestructureerde data

Een eerste stap is het visualiseren van deze publicaties. Over bronnen, herkomst, inhoud en relevantie. Daarmee wordt de informatie al een stuk toegankelijker.

Een volgende stap is het toevoegen van zogenaamde ‘Smart Filters’. Een smart filter zorgt ervoor dat alleen relevante informatie wordt gefilterd, een filter bijvoorbeeld op de lokale woningmarkt informatie.

Grip op ongestructureerde data

En dat uw smart filter zich aanpast aan uw interesse en de context van de berichten. Bijvoorbeeld: hoe meer u over een onderwerp leest, des te meer gewicht het onderwerp krijgt.

De parameters worden continu geëvalueerd, gebaseerd op nieuwe documenten, uw actieve interactie (of passieve non-interactie).

sea of content

 

 

Deze technologie wordt search-based data discovery genoemd en wordt op de markt gebracht door het Zwitserse bedrijf Squirro. HippoLine is hun partner in Nederland.

Nieuwsgierig wat dit voor uw bedrijf betekent, vraag ons om een demo.

 

Mirjam van Kooten

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *