Demo flowmap luchtverkeer GeoQlik 11

Vorige week is de nieuwste versie van GeoQlik 11.7 uitgekomen. In deze versie zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd en zitten ook een paar nieuwe functies die ik graag wil delen. De kracht van GeoQlik ligt in de beeldende kracht en daarom wil ik met een realistische demo vooral veel laten zien wat GeoQlik 11.7 te bieden heeft!

De belangrijkste nieuwe functie is de flowmap waarmee stromen gevisualiseerd kunnen worden. Deze flowmap is dan ook erg nuttig in de transport en logistiek sector. Maar ook andere stromen, zoals immigratiestromen of geldstromen kunnen snel inzichtelijk gemaakt worden. Om een aansprekend voorbeeld te geven hebben wij deze demo in ontwikkeld in samenwerking met logistiek adviesbureau Districon. De data is fictief maar realistisch en geeft vliegverkeer van en naar Schiphol weer.

De vluchten bestaan allen uit twee delen: van begin tot tussenpunt en van tussenpunt tot einde. In de voorbeeld data staan geen vluchten waarbij Schiphol als tussenpunt gebruikt wordt. In de eerste versie heb ik alleen gekeken naar het begin en het einde van de vlucht. Het resultaat ziet er zo uit:

[SlideDeck id=’1153′ width=’100%’ height=’310px’]

De dikte van de pijl wordt bepaald door een expressie bij elke flow die in dit geval het aantal vluchten laat zien. De kleur van de pijl wordt bepaald door de type verdeling. In dit voorbeeld zijn dat twee types: vluchten vanaf Schiphol en vluchten naar Schiphol. De blauwe punten laten de vertrekpunten zien, de rode punten geven aan waar de vlucht eindigt. Zoals je gewend bent worden selecties in QlikView doorgevoerd op de kaart en andersom.

[SlideDeck id=’1158′ width=’100%’ height=’335px’]

In de tweede versie heb ik alle vluchten opgedeeld in twee delen waardoor vier type vluchten ontstaan. Vlucht vanaf Schiphol (deel 1 en deel 2) en vlucht naar Schiphol (deel 1 en 2).

[SlideDeck id=’1162′ width=’100%’ height=’280px’]

Bij het maken van deze demo heb ik ook gebruikt van een andere nieuwe optie in GeoQlik; longitude/lattitude data die in de QlikView applicatie staan kunnen in de QlikView omgeving worden omgezet tot een puntenkaart! Hier is dus geen postgis of csv document voor nodig. Het is nu overigens ook mogelijk een csv document direct in de GeoQlik management console te importeren; ook hierdoor is de PostGIS stap over te slaan.

Bij het maken van een puntenkaart in de QlikView applicatie worden een aantal bestanden aangemaakt in dezelfde map als waarin het QVW bestand staat. Dit ziet er ongeveer zo uit:

Demo flowmap luchtverkeer GeoQlik 11

Door de gehele map te zippen is het nu mogelijk een applicatie met elkaar te delen zonder dat je ook kaarten moet meesturen die de ontvanger moet importeren in GeoQlik. Wel heeft de ontvanger een GeoQlik installatie nodig om de kaart te bekijken in QlikView.


Bugfixes en meer flexibiliteit in weergave voor eindgebruikers

In GeoQlik 11.7 zijn ook nog enkele andere wijzigingen doorgevoerd. Zo zijn enkele bugs verholpen die de afgelopen maanden naar boven kwamen. Daarnaast kun je nu ook instellen hoe de kaart er uit moet zien wanneer een eindgebruiker inlogt (hoever ingezoomd, weergave analyses, weergave legenda of verbergen tab) en is de autorecenter optie toegevoegd. Wanneer deze functie wordt aangezet (kan standaard worden aangezet door de ontwikkelaar, maar ook aan- en uitgezet door de eindgebruiker) zoomt de kaart automatisch in of uit wanneer er in QlikView een andere selectie wordt gemaakt.

Nu ik een week met GeoQlik 11.7 heb kunnen werken is het een goed moment om de balans op te maken:

  • Op een enkele bug na (die binnen een dag gefixt werd door GeoQlik) performt GeoQlik beter dan voorheen.
  • Er zijn er een aantal handige tools voor ontwikkaars bij gekomen die ontwikkelen van kaarten met longitude/lattitude gegevens sneller en eenvoudiger maken.
  • Een aantal knoppen en venstertjes zijn toegevoegd die de gebruiksvriendelijkheid van de ontwikkelmodus van GeoQlik ten goede komen.
  • De flowmap analyse is toegevoegd waardoor GeoQlik erg interessant wordt voor sectoren of bedrijven die werken met stromen of logistiek.
  • Door de extra flexibiliteit in de weergave van het GeoQlik venster hebben ontwikkelaars de mogelijkheid naar wens te presenteren zodat ze de kaart puur als visualisatie kunnen gebruiken.

Waar GeoQlik met de release van versie 11 een brug sloeg tussen BI en GIS, wordt met versie 11.7 vooral naar de eindgebruiker geluisterd. Tegerlijkertijd zie ik het pakket steeds beter performen. Ik ben dan ook positief over de ontwikkeling van GeoQlik!

 

Marijn Boerman,
GeoQlik consultant bij HippoLine B.V.

Demo flowmap luchtverkeer GeoQlik 11