Volleybal versus BI

Trainer Marijn Boerman (lengte 1,86) over de overeenkomsten

Als BI-consultant geef ik regelmatig trainingen aan externe trainees of aan nieuwe collega’s. In de afgelopen jaren heb ik trainingen gegeven in bijvoorbeeld QlikView, QlikSense, GeoQlik en GeoAnalytics.

Naast mijn werk ben ik ook actief als volleybaltrainer bij VCN. Na jaren training te geven aan verschillende jeugd- en damesteams ben ik de laatste jaren als trainer en assistent betrokken bij het 1e damesteam. Dit team speelt eredivisie en stond in de laatste twee bekerfinales.

Beide trainingen, volleybal en BI, zijn in een compleet andere setting maar er is ook veel overlap. Dit zijn de 5 overeenkomsten.:

1 – Praatje + plaatje + daadje

Een nieuwe oefening bij een volleybaltraining kun je het beste uitleggen door kort te vertellen wat je gaat doen, een voorbeeld te tonen en de spelers vervolgens de oefening te laten uitvoeren.
Dit pas ik ook toe bij een BI-training. Bij uitleg van een stuk theorie wil ik direct laten zien waar dit impact heeft in de tool en daarna gaan de deelnemers in hun opdrachten hier mee aan de gang. Dit is niet altijd in dezelfde volgorde als het trainingsmateriaal, maar is heel effectief om handelingen te koppelen aan het doel dat je wil bereiken.

2 – Elke training is maatwerk en aangepast aan de deelnemers

Als volleybaltrainer merk je al snel dat een ‘standaard’ training of een training van iemand anders geven niet goed werkt. Dit komt doordat het onderliggende doel dan minder van belang is, maar ook omdat je de training wil aanpassen aan de belevingswereld, ontwikkeltraject en persoonlijke leerdoelen van de spelers.
De Qlik trainingen die ik vanuit HippoLine geef probeer ik ook aan te passen aan de deelnemers. Dit komt tot uiting in de voorbeelden die ik toon, het tempo van de training, extra uitdagingen die ik sommige deelnemers geef tot het trainen op eigen data en applicaties (on the job training).

3 – Probleemherkenning

De kern van elke volleybal of BI-training is dat je de trainees wil aanleren hoe ze een probleem kunnen oplossen. De focus ligt vaak op de tool of de keuze/techniek waarmee je de situatie oplost. De echte uitdaging is echter om op het juiste moment de juiste oplossing te kiezen. Om dit te trainen zet ik deelnemers in een scenario en geef ik hen een einddoel mee.

Om vanuit dit scenario tot het einddoel te komen zullen ze dan snel de problemen herkennen die ze moeten oplossen. Als trainer is het dan mijn taak om vervolgens op het juiste moment de deelnemers de oplossingsrichtingen en afwegingen mee te geven zodat ze nog de gelegenheid hebben om deze tips toe te passen.

Doordat een deelnemers eerst het probleem herkent en pas daarna aan de gang gaat met de oplossing, train je ook direct wanneer je welke tool of techniek je moet toepassen.

4 – Tussendoortjes om het brein te activeren

Na een lange werkdag of studiedag of na een paar uur (BI) training wordt het gedurende de training soms lastig om nog nieuwe informatie te verwerken waardoor de training minder effectief wordt. Daarom vind ik het van belang dat de deelnemers mentaal fris blijven. Dit doe ik met tussendoortjes; bij een BI training laat ik een leuke demo zien of een grappig filmpje, bij een volleybal training bepaal ik met een quizvraag wie een klein voordeel krijgt bij de volgende oefening.

Vlak ook de fysieke frisheid niet uit! Een paar extra korte pauzes voor water/koffie/thee/frisse lucht kunnen er voor zorgen dat de stukken trainingen daarna een stuk scherper en efficiënter zijn.

5 – Plezier en een goede informele sfeer

Het is wat cliché maar daarom niet minder waar: je leert sneller als je plezier hebt. Een fijne, informele en veilige sfeer tijdens de training is cruciaal. Trainees en spelers moeten fouten durven maken, vragen durven stellen en accepteren dat er een onderling verschil in tempo of niveau kan zijn. Wanneer spelers of trainees een leuke tijd hebben ontstaat er sneller een open en veilige sfeer waarin je sneller leert.

Daarbij heb ik geleerd dat het plezier van de deelnemers een sterke wisselwerking heeft met het plezier dat je als trainer hebt. Daarom probeer ik altijd te variëren; dit maakt het niet alleen leuker voor een vaste groep spelers, maar maakt het ook leuker voor de trainer.

Wil je meer weten over de BI-trainingen die we vanuit HippoLine geven?

Marijn Boerman, BI-consultant