Datavisualisatie en Analyse

Een BI-dashboard hoort een helder verhaal te vertellen waarmee de feiten duidelijk worden gecommuniceerd. Dat kan alleen met de juiste visualisatie, toegesneden op de organisatie en vooral op de mensen die gebruik moeten maken van de gegevens. Het visualiseren van informatie is nogal eens een ‘ondergeschoven kindje’.

data → informatie datavisualisatie → kennis

In de applicaties die wij ontwikkelen is altijd zorgvuldige aandacht voor de vormgeving. Patronen, communicatielagen e.d. vertellen een logisch verhaal.

Datavisualisatiespecialist

Rick Kleingeld is Qlik-developer bij HippoLine en cognitief psycholoog. Rick weet hoe het brein informatie verwerkt. Zijn Master ging over human computer interactie. ‘Mensen houden van verhalen en dan ook nog van verhalen die logisch kloppen. Datavisualisatie moet hier rekening mee houden’.


Keuzes maken

Datavisualisatie dwingt designers tot het maken van keuzes, waarbij zij ook nog rekening moeten houden met de ‘leesvaardigheid’ van hun publiek. Bart Binnekamp, BI-consultant bij HippoLine, heeft een handig overzicht gemaakt van de meest gebruikte grafieksoorten per situatie en type analyse. Zijn voorbeelden kun je direct toepassen.


Datageletterdheid

Bent u, of zijn uw mensen in staat om kritische vragen te stellen over data? Wordt de informatie begrepen? Wordt kennis over de informatie gedeeld en hoe gebeurt dat? Onderzoeken tonen aan dat maar één op de drie mensen effectief gebruik weet te maken van een BI-dashboard. Er is terecht veel aandacht voor datageletterdheid, ofwel data literacy. Op dat vlak kunnen wij uw mensen trainen.