Corona, BI en het analyseren van data
Irma laat zien hoe een dashboard werkt
Het kabinet wil toe naar aanpak van traceren en testen. Om risicoafwegingen te maken heeft premier Rutte aangekondigd gebruik te gaan maken van een dashboard, een systeem waarin per regio bijeengehouden wordt hoe de virusuitbraak zich ontwikkelt. ‘Hiermee willen we niet meer alleen reageren, maar ook anticiperen’, verklaarde Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid. Hij legde de werking ervan uit en dankzij gebarentolk Irma weet iedereen hoe BI in z’n werk gaat. ‘We kennen allemaal de cijfers van het RIVM, vertelt Mirjam van Kooten (CEO van HippoLine). ‘Die informatie vormt een belangrijk houvast in waar we staan in deze bijzondere tijd. Die behoefte aan inzicht en transparantie zien we de laatste weken ook terug bij onze klanten. In de afgelopen tijd hebben we dan ook hard gebouwd om informatie aan te passen aan de nieuwe vragen.’
Stichting Halt en Corona
Mirjam noemt een voorbeeld. ‘Ook binnen stichting Halt zijn de effecten van de Corona-crisis merkbaar. Zo worden momenteel veel onderdelen van de Halt-straf, zoals excuusgesprekken en leeropdrachten uitgesteld of in sommige gevallen thuis afgesloten. Wij hebben samen met Halt een Corona-pagina en Corona-rapport ontwikkeld en opgenomen in de huidige QlikView-applicatie van Halt. Op deze manier houdt men inzicht en grip op doorlooptijden, uitgestelde zaken en bijvoorbeeld doorverwijzingen o.b.v. noodverordening Covid-19.’
Verzoeken van opdrachtgevers
- Hoe zit het met het ziekteverzuim? Zijn medewerkers nu bezig met andere werkzaamheden en wat betekent dat voor de organisatie en voor de gevraagde expertise? Maar ook wat blijft er nu juist liggen en welke risico’s brengt dat met zich mee?
- Is de zorgvraag in geografisch opzicht veranderd? Betekent dat er nieuwe locaties gezocht moeten worden? Bieden we wel steun op de juiste plek?
- Kunnen we informatie van het RIVM koppelen aan onze eigen data en daarvan meteen ook de ontwikkelingen daarin vastleggen?
- Hoe ontwikkelt de hypotheekmarkt zich, zien we regionale verschillen en welke doelgroepen kopen of sluiten er juist over?